Yulia Alexandrovna Laptanovich

De Amnesty International afdeling Huizen & Gooi Noord organiseert woensdag 8 maart, internationale vrouwendag, een groetenkaarten-actie voor vrijlating van vrouwen in Belarus.

Wij roepen mensen op om een groet op een kaart te zetten die we sturen aan een vrouwelijke gewetensgevangene in Belarus. Op deze manier geven we deze vrouwen steun, hoop en een hart onder de riem, en we hopen dat hun omstandigheden hierdoor verbeteren en dat ze zo snel mogelijk vrijkomen. Alle vrouwen zijn zogenaamde gewetensgevangenen, mensen die uitsluitend gevangen zitten vanwege hun mening.

Woensdag 8 maart, locatie: Haven 5, Havenstraat 5 in Huizen, van 10-15 uur.

Op 8 maart schrijven we onder andere voor:

• Antonina Sergeevna Konovalova, 34 jaar en moeder van 2 kinderen. Zij was een medewerkster in de campagne van presidentskandidaat Sviatlana Tsikhanouskaya en is in september 2020 veroordeeld tot 5,5 jaar gevangenisstraf vanwege deelname aan een demonstratie.
  • Yulia Alexandrovna Laptanovich, 35 jaar en moeder van 3 kinderen. Zij had in september 2020 deelgenomen aan dansen en zingen als protest tegen de uitslag van de verkiezingen. Op 22 juli 2022 is zij veroordeeld tot nu tot 4 jaar en 9 maanden gevangenisstraf.

In Belarus zijn in het afgelopen 2 jaar, na de betwiste presidentsverkiezingen in augustus 2020, meer dan 1450 jonge mensen (journalisten, advocaten, mensenrechtenactivisten, studenten, academici en vreedzame demonstranten) gevangengenomen en zij zijn allemaal in een politiek proces veroordeeld tot 4-6 jaar gevangenisstraf.

U kunt ons ook een e-mail sturen: amnestyhuizengooinoord@gmail.com of contact opnemen met Gert-Jan van Dommelen, 06-53227713 en wij nemen contact met u op.

Achtergrondinformatie:

Amnesty wil de onschuldige mensen in Belarus vrij krijgen en hen een stukje hoop geven door positieve groetenkaarten aan de gevangenen zelf te sturen. In de afgelopen maand hebben we zo al ruim 300 kaarten kunnen sturen en nu willen we graag vanuit Huizen en ’t Gooi aan nog enkele tientallen jonge vrouwen een kaart sturen, en zo proberen hen vrijheid te geven.

Tijdens massale vreedzame protesten tegen de vermeende verkiezingsfraude tijdens de presidentsverkiezingen in 2020, zijn veel mensen gearresteerd en in een plitiek proces tot 4-6 jaar gevangenisstraf veroordeeld. De mensenrechtengroep Viasna speelt een belangrijke rol bij het documenteren en rapporteren van massale mensenrechtenschendingen, waaronder willekeurige arrestaties en detentie, marteling en oneerlijke processen. De regering van president Loekasjenko is bijzonder wraakzuchtig en heeft inmiddels al meer dan 1450 mensen tot gevangengezet.

Vorig jaar heeft Viasna en haar voorzitter Ales Bialiatski de Nobelprijs voor de Vrede gekregen.