Amnesty Gooi Noord

In december organiseert Amnesty Huizen en Gooi Noord op diverse middelbare scholen in 't Gooi de Groetenkaartenactie.

Leerlingen kunnen in de pauzes en/of in de lessen Groetenkaarten schrijven naar enkele geselecteerde gevangenen waarvan Amnesty International zeker weet dat zij onschuldig zijn en waar Groetenkaarten geen negatief effect hebben op de behandeling van de gevangene.

Onze Amnesty groep gebruikt hiervoor kleurrijke kindertekeningen die in de afgelopen jaren op basisscholen in Huizen zijn gemaakt. In de afgelopen jaren worden op deze manier ieder jaar honderden vrolijke kaarten met een groet voor vrijheid en hoop naar de gevangenen zelf gestuurd. In zo'n 40% van de gevallen komen gevangenen binnen 9 maanden vrij. En voor de gevangenen die nog niet vrij zijn gaan we gewoon door en sturen we het jaar daarop nog een keer een kaart. De aanhouder wint en we hebben slachtoffers van mensenrechten gesproken na hun vrijlating en zij zijn heel dankbaar en in een aantal gevallen kunnen zij zich de kaarten uit 't Gooi nog goed herinneren.